Barok drama, 17. yüzyılda Avrupa’da gelişen bir tiyatro tarzıdır. Detaylı setler, kostümler ve müzik kullanması ve duygu ve gösteriye odaklanmasıyla karakterize edilir. Barok drama, üst sınıflar için popüler bir eğlence biçimiydi ve çoğu zaman dini vakaları yahut siyasal zaferleri kutlamak için kullanılırdı.
Barok tiyatrosunun temel özelliklerinden biri de teatral zarafetin kullanımıdır. Bu terim, güzellik ve incelik duygusu yaratmak için stilize edilmiş jestlerin, hareketlerin ve konuşmanın kullanımını anlatım eder. Teatral zarafet, seyircide bir hayranlık ve şaşkınlık duygusu yaratmak için kullanıldı ve ek olarak kompleks duyguları görsel olarak cazibeli bir halde iletmek için kullanıldı.
Barok dramada teatral zarafetin en meşhur örneklerinden biri İtalyan oyun yazarı Giovanni Battista Guarini’nin eseridir. Guarini’nin oyunları güzel dil kullanması, kompleks vaka örgüsü ve detaylı dekorlarıyla öne menfaat. En meşhur oyunu Il Pastor Fido, aileleri tarafınca ayrılan iki genç aşığın öyküsünü özetleyen bir pastoral komedidir. Oyun güzel şiirler ve müziklerle doludur ve çoban Amarilli ve çoban Silvio benzer biçimde birçok unutulmaz karaktere haizdir.
Tiyatro zarafeti, Pierre Corneille ve Jean Racine benzer biçimde öteki Barok oyun yazarları tarafınca da kullanılmıştır. Corneille’in oyunları, kuvvetli karakterler ve kahramanlık temaları kullanımıyla karakterize edilirken, Racine’in oyunları ruhsal içgörüleri ve insan duygularını keşfetmeleriyle bilinir.
Barok drama, Avrupa’daki tiyatronun gelişiminde mühim bir etkiye sahipti. Görsel olarak daha cazibeli ve romantik olarak daha anlatım edici olan yeni bir tiyatro tarzının yaratılmasına destek oldu. Tiyatro zarafeti bugün de tiyatronun mühim bir unsuru olmaya devam ediyor ve yönetmenler ve oyuncular tarafınca hem güzel aynı zamanda acıklı performanslar yaratmak için kullanılıyor.
Hususiyet | Izahat |
---|---|
Barok | 17. yüzyılın başından 18. yüzyılın ortalarına kadar Avrupa’da gelişen bir sanat, mimari, müzik ve edebiyat seçimi. |
Dram | Bir hikâyeyi diyalog ve fiil yöntemiyle sunan edebiyat türü. |
Duygu | Sevgi, hiddet yahut tehlike benzer biçimde kuvvetli bir duygu. |
Zarafet | Zarif ve zarif olma niteliği. |
Tiyatro | Tiyatro, opera ve öteki gösterilerin sunulmuş olduğu bina yahut aleni alan. |
II. Barok Dramanın Özellikleri
Barok drama, detaylı setler, kostümler ve müzik kullanımıyla karakterize edilir. Oyunlar çoğu zaman şov ve şiddetle doludur ve çoğu zaman kuvvetli duygularla hareket eden, yaşamdan büyük karakterlere haizdir. Barok drama ek olarak realist olmaktan oldukca retorik olma eğilimindedir ve temalarını iletmek için çoğu zaman alegori ve sembolizm kullanır.
Barok dramanın en meşhur örneklerinden bazıları şunlardır: Malfi Düşesi John Webster tarafınca, Simyacı Ben Jonson tarafınca ve Phedre Jean Racine tarafınca.
Barok drama 17. yüzyılda popüler bir eğlence biçimiydi ve Avrupa’da tiyatronun gelişimi üstünde mühim bir etkiye sahipti. Tiyatro zarafeti Barok dramanın mühim bir unsuruydu ve bir şov duygusu yaratmak ve oyunların romantik tesirini çoğaltmak için kullanılıyordu.
Karmaşa setlerin, kostümlerin ve müziğin kullanması seyirciler için görsel olarak çarpıcı bir edinim yaratmaya destek oldu ve retorik dil ve sembolizmin kullanması oyunların kompleks temalarını aktarmaya destek oldu. Barok drama, Avrupa’da tiyatronun gelişiminde mühim bir güçtü ve bugün hala incelenmeye ve sahnelenmeye devam ediyor.
Barok Dramanın Mühim Oyunları
Barok Periyodu tiyatrosunun başlıca oyunları şunlardır:
- Simyacı (1610), Ben Jonson
- Malfi Düşesi (1614), John Webster
- Thomas Middleton ve William Rowley’in Değişen (1622) isminde eseri
- Kırık Kalp (1627), John Ford
- William Shakespeare’in Fırtına (1611) isminde eseri
Bu oyunlar kompleks vaka örgülerinin, canlı imgelerin ve yoğun duyguların kullanımıyla karakterize edilir. Çoğu zaman aşk, yitik ve ölüm temalarını ele alırlar ve ihtiras ve hırsla hareket eden karakterlere sahiptirler. Oyunlar ek olarak kılık değişiklik yapma, illüzyon ve şov benzer biçimde tiyatro araçlarının kullanımıyla da dikkat çeker. Bu araçlar seyircide bir merak ve coşku duygusu yaratır ve oyunların romantik yoğunluğunu aktarmaya destek sunar.
IV. Barok Dramatistler
En meşhur Barok oyun yazarları şunlardır:
- Pierre Corneille (1606-1684)
- Jean Racine (1639-1699)
- Molière (1622-1673)
- William Shakespeare (1564-1616)
- Ben Jonson (1572-1637)
Bu oyun yazarları, aşk, özsevi, intikam ve din benzer biçimde geniş bir tema yelpazesini inceleyen oyunlar yazdılar. Eserleri, canlı dil, kompleks karakterler ve kompleks vaka örgülerinin kullanımıyla karakterize edilir. Ek olarak, seyircileri için daha sürükleyici bir edinim yaratmak için çoğunlukla müzik ve şov kullandılar.
Barok periyodu büyük bir sanat içerikli ve entelektüel hareketliliğin yaşandığı bir dönemdi ve bu oyun yazarlarının eserleri son zamanların ruhunu yansıtıyor. Oyunları bugün hala sahneleniyor ve dünya çapındaki seyirciler tarafınca beğenilmeye devam ediyor.
V. Barok Dramanın Temaları
Barok tiyatrosunun temaları muhtelif ve karmaşıktır, sadece en yaygın olanlardan bazıları şunlardır:
* Aşk ve romantizm
* Güç ve bürokrasi
* Din ve maneviyat
* Ölüm ve ahiret
* Tabiat ve etraf
* İnsan doğası ve anlam arayışı
Barok oyun yazarları bu temaları çoğunlukla 17. yüzyılda insanların karşılaşmış olduğu insan koşullarını ve zorlukları keşfetmek için kullandılar. Ek olarak, yüzyıllardır seyircilerde yankı kabul eden kuvvetli ve etkisinde bırakan sanat eserleri yaratmak için de kullandılar.
Barok Periyodu tiyatrosunun en meşhur oyunlarından bazıları şunlardır:
* William Shakespeare’in Romeo ve Juliet
* Pierre Corneille’in Sid
* John Dryden’ın Tamamı Aşk İçin
* George Etherege’nin Moda Adamı
*Moliere’in Mizantrop
Bu oyunlar, yazılmış olan Barok dramanın birçok mükemmel kitabından bir tek birkaçıdır. Bu mühim yazınsal türün çeşitliliğini ve zenginliğini temsil ederler.
6. Barok Drama Teknikleri
Barok sanatında teatral zarafet, aşağıdakiler de dahil olmak suretiyle muhtelif tekniklerle elde edilir:
Fer ve gölgenin kullanması: Fer ve gölgenin kullanması sahnede bir dram ve duygu hissi yaratabilir. Mesela, bir spot ışığı muayyen bir karaktere yahut nesneye dikkati odaklamak yahut bir gizem yahut tansiyon hissi yaratmak için kullanılabilir.
Renk kullanması: Renk kullanması bununla birlikte bir dram ve duygu hissi yaratmak için de kullanılabilir. Mesela, parlak renkler coşku yahut sevinç hissi yaratmak için kullanılabilirken, koyu renkler tehlike yahut keder hissi yaratmak için kullanılabilir.
Müzik kullanması: Müzik sahnede muhtelif duygular ve ruh halleri yaratmak için kullanılabilir. Mesela, yavaş, dramatik bir melodi melankoli hissi yaratabilirken, süratli, sevinçli bir melodi coşku hissi yaratabilir.
Hareket kullanması: Sahnedeki oyuncuların hareketleri bir dram ve duygu hissi yaratabilir. Mesela, ileri geri yürüyen bir karakter endişe yahut gerginlik hissi yaratabilirken, hareketsiz duran bir karakter sakinlik yahut durallık hissi yaratabilir.
Aksesuarların kullanması: Aksesuarların kullanması sahnede gerçekçilik hissi yaratmak için kullanılabilir. Mesela, bir tabanca korku hissi yaratmak için kullanılabilirken, bir iskemle refah hissi yaratmak için kullanılabilir.
Kostümlerin kullanması: Kostümler karakter ve benlik duygusu yaratmak için kullanılabilir. Mesela, heybetli bir giysi giymiş bir karakter zarafet ve incelik duygusu yaratabilirken, paçavralar giymiş bir karakter zaruret ve umutsuzluk duygusu yaratabilir.
Makyaj kullanması: Makyaj sahnede muhtelif efektler yaratmak için kullanılabilir. Mesela, makyaj bir karakteri daha genç yahut daha yaşlı, daha güzel yahut daha çirkin imlemek için kullanılabilir.
Bunlar, Barok sanatında teatral zarafet yaratmak için kullanılabilecek tekniklerden bir tek birkaçıdır. Barok sanatçılar bu teknikleri kullanarak hem görsel olarak çarpıcı aynı zamanda romantik olarak ilginç performanslar yaratabilmişlerdir.
Barok Drama Vizyonu
Barok dramanın performansı, detaylı dekorlar, kostümler ve müzikle son aşama teatral bir vakaydı. Oyuncular, yüksek duygu ve şov duygusu yaratmak için söylev, jest ve dans benzer biçimde muhtelif teknikler kullandılar.
Declamation, kelimelerin romantik içeriğini vurgulayan bir konferans tarzıydı. Oyuncular yüksek, net bir sesle, abartılı jestler ve yüz ifadeleriyle konuşurlardı. Bu sunum seçimi sahnede bir coşku ve drama duygusu yaratmaya destek oldu.
Jest, Barok oyunculuğunun bir öteki mühim unsuruydu. Oyuncular duygularını anlatım etmek ve anlam iletmek için ellerini, kollarını ve vücutlarını kullanırlardı. Jestler çoğu zaman bir şov duygusu yaratmak için abartılır ve stilize edilirdi.
Dans bununla birlikte Barok dramasının mühim bir parçasıydı. Danslar çoğu zaman oyunun aksiyonunu temsil etmek yahut bir şov anı sağlamak için kullanılırdı. Danslar çoğu zaman detaylı ve etkisinde bırakan olacak biçimde koreografilendirilirdi ve sahnede bir coşku ve drama duygusu yaratmaya destek olurlardı.
Barok dramanın performansı fazlaca teatral bir vakaydı ve Barok sanatının gelişiminde mühim bir rol oynadı. Detaylı setler, kostümler ve müzik bir şov ve coşku duygusu yarattı ve aktörlerin hitabet, jest ve dans kullanması yoğun bir duygu duygusu yaratmaya destek oldu. Barok drama 17. yüzyılda popüler bir eğlence biçimiydi ve tiyatronun bir sanat biçimi olarak gelişiminde mühim bir tesiri oldu.
Barok Dramanın Tesiri
Barok drama, sonraki yüzyıllarda tiyatronun gelişimi üstünde derin bir etkiye sahipti. Şov, duygu ve abartılı dil kullanması, 19. ve 20. yüzyıllarda Romantizm ve Ekspresyonizm’in gelişimi için sahneyi hazırladı. Barok drama, 17. yüzyılın başlarında İtalya’da ortaya çıkan operanın gelişimini de etkiledi. Opera, müzik, şov ve duygu kullanması da dahil olmak suretiyle Barok dramanın birçok geleneğini ödünç aldı.
Barok tiyatrosu, dünyanın öteki bölgelerindeki tiyatronun gelişimi üstünde de mühim bir etkiye sahipti. Fransa’da, İtalya’da ortaya çıkan bir doğaçlama tiyatro türü olan Commedia dell’arte, Fransız sarayına uyarlandı. Commedia dell’arte, pinti, hekim ve aşık benzer biçimde klişe karakterleri içeriyordu ve fizyolojik güldürü ve slapstick kullanımıyla karakterize ediliyordu. İngiltere’de, Elizabeth tiyatrosu Kraliçe I. Elizabeth’in (1558-1603) saltanatı esnasında gelişti. Elizabeth tiyatrosu, şiirsel drama kullanması, gösteriye vurgu yapması ve bireye odaklanmasıyla karakterize ediliyordu.
Barok tiyatrosu tiyatronun gelişmesinde mühim bir güç olmuştur ve tesiri bugün hâlâ tiyatroda görülmektedir.
Barok dramanın düşüşü 17. yüzyılın sonlarında başladı ve 18. yüzyıla kadar devam etti. Aydınlanma Çağı’nın yükselişi, tiyatroda gerçekçiliğin artan popülaritesi ve değişen sosyal ve politik iklim benzer biçimde bir takım unsur bu düşüşe katkıda bulunmuş oldu.
Aydınlanma, akıl ve bireyselliği vurgulayan felsefi bir hareketti. Düşüncedeki bu değişiklik, çoğu zaman aşırı romantik ve mantıksız olarak görülen Barok dramanın popülaritesinin azalmasına yol açtı.
Tiyatroda gerçekçiliğin yükselişi Barok dramasının düşüşüne de katkıda bulunmuş oldu. Realist oyunlar günlük hayatı realist bir halde tasvir etmeye odaklanırken, Barok oyunlar çoğu zaman daha fantastik ve realist değildi. Zevkteki bu değişiklik Barok oyunlarını seyirciler için daha azca cazibeli hale getirdi.
Değişen sosyal ve politik iklim de Barok tiyatrosunun düşüşüne katkıda bulunmuş oldu. Barok periyodu büyük bir politik ve toplumsal çalkantı dönemiydi ve bu çalkantı Barok tiyatro yazarlarının eserlerine yansıdı. Sadece 17. yüzyılın sonlarına doğru politik ve toplumsal vaziyet istikrara kavuşmaya başlamıştı ve seyirciler bu mevzuları ele alan oyunları izlemekle daha azca ilgileniyordu.
Bu etkenlerin bir kararı olarak, Barok tiyatrosu 17. yüzyılın sonlarında popülerliğini kaybetti ve 18. yüzyılda da düşüşünü sürdürdü. 18. yüzyılın sonuna gelindiğinde, Barok tiyatrosu büyük seviyede gerçekçilik ve melodram benzer biçimde öteki tiyatro biçimleriyle yer değiştirmişti.
S: Barok drama nelerdir?
A: Barok drama, 17. yüzyılda Avrupa’da gelişen bir drama türüdür. Caka, duygu ve teatralliğe vurgu yapmasıyla karakterize edilir.
S: Barok tiyatrosunun özellikleri nedir?
A: Barok tiyatrosunun özellikleri içinde heybetli dekor, kostüm ve aksesuarların kullanması; duygu ve gösteriye odaklanması; kompleks vaka örgülerinin ve karakterlerin kullanması yer alır.
S: Barok dramanın birtakım örnekleri nedir?
A: Barok dramanın birtakım örnekleri içinde Corneille’in SidRacine’in Phedreve Shakespeare’in Fırtına.
0 Yorum